پورتال مركز اطلاع رساني وروابط عمومي
کدمطلب: VaZSl4pF     تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ ۲۱:۰۶:۱۲      تعداد بازديد اين صفحه:  ۸۷۱
وزيرآموزش و پرورش در نشست شوراي معاونان و روساي مناطق شهر تهران:

تفكر سيستمي در دانش آموزان بايد از دوران ابتدايي شكل گيرد

وزيرآموزش و پرورش بر ايجاد تفكرسيستمي در دانش آموزان از دوران ابتدايي تاكيد كرد.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، بعدازظهرامروز دكتر دانش آشتياني در نشست شوراي معاونان و روساي مناطق آموزش و پرورش شهر تهران با تبريك ايام مبارك دهه فجر با اشاره به اين مطلب كه بايد در مسير تحقق اهداف عاليه نظام و انقلاب حركت كنيم،گفت: يكي از برنامه هاي مورد نظر بنده اين است كه از نزديك با همكاران رده هاي مختلف آموزش وپرورش به منظور شنيدن نظرات و پيشنهادهاي آنان گفت وگو كنم.

وي افزود: خوشحال مي شوم كه بنده را نقد كنيد و اگر احساس مي كنيد در تصميم گيري ها ايرادي وجود دارد، آن را متذكر شويد، زيرا معتقدم اين نقدها، تصميم گيري هاي بهتري را رقم خواهد زد.

وزيرآموزش و پرورش با تاكيد بر تربيت دانش آموزان نقاد تصريح كرد: بايد فضايي را بوجود آوريم كه دانش آموز بتواند معلم، مديرو وزير را نقد كند تا به رشد دست يابد.

دكتر دانش آشتياني ادامه داد: تلاش هاي خوبي درآموزش و پرورش صورت گرفته است كه بايد ادامه يابد، اعتقادم اين است كه آنچه ايجاد اشكال مي كند، نگرش ها و بينش هاي موجود نسبت به نظام تعليم وتربيت است كه بايد تغيير كند.

وي با تاكيد بر تفاوت در نگرش ها و بينش ها يادآورشد: همه اتفاقات بايد داخل كلاس درس بيفتد، شايدكار سختي باشد كه  حافظه محوري وكليشه محوري جاي خود را به آزاد انديشي، درك صحيح مطالب و نقادي بدهد اما اين رويكردي است كه بايد به وقوع بپيوندد .

وزيرآموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنيادين بيان كرد: بايد ارتباط دانش آموزان با خداوند، خود، جامعه و طبيعت برقرار شود، در اين بخش بايد به دنبال نحوه عملياتي كردن موضوع باشيم.

وي با اشاره به اين مطلب كه برقراري ارتباط دانش آموز با خداوند به اين معنا نيست كه اين موضوع صرفا بايد دركلاس درس ديني انجام شود، تصريح كرد: تمام فضاي آموزشي بايد دراين مسير حركت كند، به عبارت ديگر هدف طرح درس معلم رياضي بايد برقراري ارتباط دانش آموز با خداوند با ابزار رياضي باشد.

وزيرآموزش و پرورش با ذكر مثال ديگري در برقراري ارتباط دانش آموزان با طبيعت گفت: اين ارتباط با تاليف يك كتاب درسي و اختصاص دو ساعت آموزشي برقرار نمي شود، زيرا تربيت داراي دو مقوله؛  شبه تربيت و تربيت است كه در شبه تربيت، تنها مواد درسي به دانش آموز انتقال مي يابد اما در تربيت دانش انتقال يافته به رفتار تبديل مي شود.

وي تصريح كرد: تفكر بايد در تمام ساعات درسي اتفاق بيفتدو اين به نقش معلم يا مربي دركلاس درس بستگي دارد.

دانش آشتياني با اشاره به اين مطلب كه تمام معلمان، مسئول تربيت دانش آموزان هستند، تاكيدكرد: هنر معلم اين است كه مسائل و موضوعات اجتماعي را در قالب ماده مورد تدريس خود به دانش آموز آموزش دهد، به طور مثال يك معلم رياضي بايد در قالب اعداد و ارقام، موضوعات اجتماعي را به دانش آموزان خود آموزش دهد كه اگر اين اتفاق رخ دهد، يادگيري عمقي ايجاد خواهد شد.

عضوكابينه تدبيرواميد با تاكيد بر ايجاد تفكر سيستمي در دانش آموزان از دوران ابتدايي عنوان كرد: گرچه اين شكل از تربيت سخت و زمان بر است، اما بايد به عنوان يك برنامه استراتژيك در تربيت دانش آموزان مورد توجه قرارگيرد.

وي با تاكيد بر تكريم معلمان و فرهنگيان و پايبندي به اين موضوع در وهله اول ادامه داد : اين نگاه بايد از ستاد به صف ، از مدير به معلم و درنهايت از معلم به دانش آموز تسري يابد.

معلمان بايد در كلاس درس آزادي عمل داشته باشند

دكتر دانش آشتياني با اشاره به اين مطلب كه مدرسه و معلم بايد در فعاليت هاي خود آزادي عمل داشته باشند، گفت: تنها چيزي كه در اين موضوع بايد مورد تاكيد  قرار گيرد، آنست كه به موازات تفويض اختيار به مدارس، نقطه هدف و چارچوب سياست هاي كلي براي آنان تعريف شود.

وي به تشكيل كارگروه ارزيابي اشاره كرد وادامه داد: ارزيابي معلمان بايد توسط خود آنان در مدرسه و به صورت خود ارزيابي از فعاليت هاي درون كلاسي انجام شود، زيرا هدف از ارزيابي مچ گيري وكنترل نيست، بلكه هدف شناسايي مشكلات و گفت‌وگو در فضايي صميمي براي رفع آن هاست.

دكتردانش آشتياني خطاب به مسئولان آموزش و پرورش مناطق شهر تهران گفت: با توجه به نقش كليدي مدرسه، دقت كنيد كه مدير مدرسه، فرد لايقي باشد و نسبت به امور آموزشي و پرورشي اشراف كامل داشته باشد.

وي با اشاره به اين مطلب كه در تمام دنيا، جايگاه مدير مدرسه از وزير بالاتر است، يادآور شد: در برنامه درازمدت مديران  مدارس بايد توسط معلمان انتخاب شوند.

وزيرآموزش و پرورش برتغيير نگرش فرهنگ بازرسي در مدارس تاكيد و تصريح كرد: هدف از بازرسي مدارس، بايد حل مسئله باشد و اين موضوع بايد در فضايي صميمانه صورت گيرد.

دانش آشتياني با اعلام خبر تشكيل كارگروه معيشت معلمان با هدف بهبود بخشيدن به برخي از مسائل رفاهي و درماني  فرهنگيان به سخنان خود خاتمه داد.

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه