پورتال مركز اطلاع رساني وروابط عمومي

تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۵ ۱۴:۵۶:۱۴
کدمطلب: QtzahTzy
وزیرآموزش و پرورش در نشست با نمایندگان تشکل های فرهنگی راسان رضوی تاکیدکرد:
لزوم توجه به تربیت نسلی متفکر، آزادی خواه و مشارکت جو/ استقبال از تعامل با همه گروه ها و اقشار جامعه

وزیرآموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش فارغ از گرایش های سیاسی،تفکرات اجتماعی و فکری از تعامل با همه گروه ها و اقشار جامعه استقبال می کنیم .

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان خراسان رضوی، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی ظهر امروز در نشست با نمایندگان تشکل های فرهنگی استان خراسان رضوی، با مهم دانستن مشارکت اندیشمندان، نخبگان و متخصصین در فرآیندهای آموزش و پرورش اظهارکرد: اعتقاد ما این است درهای آموزش و پرورش باید بر روی مردم، دانشگاهیان و نخبگان باز شده و آموزش را از چارچوب مدرسه خارج و به بطن جامعه منتقل کنیم.

وی افزود: آموزش و پرورش فارغ از گرایش های سیاسی، تفکرات اجتماعی و فکری از تعامل با همه گروه ها و اقشار استقبال می کنیم چرا که همه ما به دنبال تربیت نسلی قوی و آینده ساز برای کشور هستیم.

وزیرآموزش و پرورش به‌ معضل تعامل صحیح براساس روندهای تعلیم و تربیت در بخش های مختلف خانواده، مدرسه و جامعه اشاره کرد و گفت: پیگیری رویه مردمسالارانه در فضای خانواده و دوری از روش آمرانه در برخورد با فرزندان، ایجاد بسترمناسب برای گفت و‌گوی صمیمی و نقادانه در فضای خانوادگی، اجازه نقادی به دانش آموز در مدرسه و ترغیب دانش آموزان به تفکر درمسائل مختلف می تواند به ما کمک کند که نسلی را تربیت کنیم که به اصول مردمسالاری  و احترام به یکدیگر پایبند باشند.

وی با بیان این که باید شرایطی رقم بخورد که در مدارسمان دانش آموزانی را تربیت کنیم که آزادانه عمل کرده و اختیار تصمیم گیری داشته باشند خاطرنشان کرد: توجه به انتقال دانش صرف از معلم به دانش آموز در کلاس درس و نادیده گرفتن نقش مشاوره و راهنمای معلم در کنار دانش آموزان آسیب بزرگی است که امروز در مدارسمان با آن مواجه هستیم و اگر همه ما بر این باوریم که نسل آینده ما باید متفکر، خلاق و آزاد تربیت شوند، بایدیک بازنگری جدی در سیستم نظام آموزشی مان داشته باشیم و گام هایی را برای استقلال بخشی و دادن اختیار تصمیم گیری به دانش آموزان برداریم.

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از این که امروز مبنای بسیاری از فعالیت ها و برنامه های تعلیم و تربیت براساس رقابت شکل می گیرد تاکیدکرد: این موضوع از دوره ابتدایی برای دانش آموزان آغاز و تا کنکور ادامه پیدا می کند و نتیجه این سیستم رقابتی موجب تربیت نسلی ستیزه جو می شود که با دوری از مشارکت جویی دائم در حال رقابت با گروه ها و دسته های دیگر است و دامنه این شکل گیری شخصیتی به رفتارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه هم انتقال می یابد.

دانش آشتیانی گفت: عبور از این چالش ها و مشکلات و رفع دغدغه هایی که در این بخش وجود دارد تنها با تبدیل آموزش و پرورش به گقتمان اصلی کشور محقق می شود که در این مسیر تشکل های فرهنگی و اجتماعی می توانند نقش مهمی در پیشبرد اهداف مدنظر داشته باشد.

گفتنی است؛در این نشست نمایندگان تشکل های فرهنگی استان خراسان رضوی به بیان دیدگاه های خود در حوزه های مختلف پرداختند.

به اشتراک بگذارید :