پورتال مركز اطلاع رساني وروابط عمومي
کدمطلب: l66JJDsT     تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۶ ۱۱:۵۸:۰۷      تعداد بازديد اين صفحه:  ۲۴۲۲۴
« نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان» ؛ اهداف و چارچوب

نادر منصورکیایی

« نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان» ؛ اهداف و چارچوب

شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی ، در جلسه مورخ 16 آذر 1394 ، سندی را با عنوان «سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان» بعنوان میثاق همکاری های چندجانبه بین وزارت آموزش و پرورش ، قوه قضائیه ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) ، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی کل کشور ، تصویب نمود.

این سند ، که به منظور هم – افزایی و یکپارچه سازی ظرفیت ها و گسترش همکاری ها برای استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان تدوین شده است ، در شرایطی که مخاطرات تهدید کننده کودکان و نوجوانان ، یکی از دغدغه های کارشناسان ، برنامه ریزان و خانواده ها است ، می تواند زمینه ای امیدبخش برای آموزش ، توانمندسازی و مداخلات بموقع پیشگیرانه در زمینه آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر تهدید کننده کودکان و نوجوانان باشد.

در این یادداشت ، به اختصار کوشش می کنم تا اهداف و چارچوب های این سند ، همچنین دستاوردهای مورد انتظار آن را تشریح نمایم.

منظور از نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، مجموعه‌ای نظام یافته از خدمات و برنامه‌ها، شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایت های روانی – اجتماعی، به منظور مراقبت دانش‌آموزان در برابر رفتار‌های پرخطر ، آسیب‌های اجتماعی و جرائم از طریق مداخله بموقع و موثر می باشد.

ضرورت ها و دلایل مختلفی موجب تشکیل این ائتلاف شد که در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنم.

(1) استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی برای دانش آموزان ( مدرسه محور، خانواده محور، محله محور) از طریق مشارکت بین بخشی مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی - ایرانی (2) گسترش آموزش‌های رشد مدار در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب های اجتماعی و بزهکاری (3) ایجاد نظام شناسایی دانش‌آموزان آسیب پذیر و آسیب دیده از طریق چک‌لیست‌های علمی(4) طراحی و توسعه مداخلات موثر حمایتی و توانمندسازی برای دانش آموزان(5) استقرار نظام ارجاع مناسب ارائه خدمات و حمایت‌ها به دانش آموزان (6) ظرفیت سازی جهت افزایش عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان در مدرسه ، خانواده و محله (7) هم افزایی منابع و برنامه های دستگاهها و نهادها و بسیج ظرفیت مشارکت مردمی و خیریه برای نظام مراقبت های اجتماعی

  1. چارچوب این ائتلاف ، با تاکید بر سه محور شناسایی ، آموزش و مداخله طراحی شده است. البته فعالیت های ترویجی و مکمل هم مورد نظر ائتلاف خواهد بود. سه محوری که اشاره کردم ، هر یک شامل فعالیت های خواهد بود که به آن ها اشاره می کنم. (1) شناسایی و غربالگری در مدارس از طریق شواهد میدانی ، از آزمون های استاندارد روانی، آزمون های خطرپذیری، شواهد کلینیکی و چک لیست ها نیز استفاده خواهد شد. (2) آموزش های رشد مدار ؛ شامل آموزش و توانمندسازی معلمان و والدین ، تولید برنامه درسی پیشگیری مربوط به هر دوره تحصیلی و منابع کمک آموزشی آن ، برگزاری و اجرای دوره های آموزشی رشد مدار پیشگیری ، اجرای فعالیت های مکمل و ترویجی (3) مداخلات وضعی و روانی اجتماعی ؛ شامل اقدامات مداخلهای برای کاهش عوامل مخاطرهآمیز ( از جمله اقدامات انتظامی و مناسب سازی فضاها) ، برگزاری جلسات و دوره های آموزشی برای خانواده ها ( بویژه موارد لازم التوجه ) ، خدمات و حمایت های روانی – اجتماعی ، خدمات مددکاری به خانواده ها ، معاضدت های حقوقی و مالی مورد نیاز ، مشاوره های خانوادگی و فردی ، معاضدت های تحصیلی ، درمان و بازتوانی.
    استقرار دبیرخانه به منظور به اشتراکگذاری منابع و ظرفیتهای مشترک به منظور تامین اهداف سند. (2) طراحی نظام شناسایی و تقویت عوامل محافظت کننده و دیده بانی مستمر عوامل مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان در مدرسه ، خانواده و محله (3) ایجاد سامانه جهت شناسایی کودکان و نوجوانان لازم التوجه به منظور اجرای مداخلات آموزشی، روانی و اجتماعی پیشگیرانه(4) پیاده سازی نظام غربالگری و ارجاع (5) تامین خدمات مشاوره ای به دانش آموزان و خانواده های آنان(6) تامین خدمات حمایتی و مددکاری به دانش آموزان(7) تامین معاضدت‌ها و حمایت‌های قضایی برای دانش آموزان (8) ایجاد ساز و کار برای اجرای برنامه های مشترک در حوزه پیشگیری وضعی به منظور کاهش عوامل مخاطره آمیز دانش آموزان (9) ارزیابی و نیازسنجی مستمر، شناسایی فرصتها و جذب مشارکت های مردمی و به اشتراک گذاری ظرفیت‌ های خیریه و مردم نهاد دستگاهها و نهادهای عضو (10) استقرار نظام بازخورد، پایش و سنجش اثربخشی.

دکتر نادرمنصور کیایی
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه