پورتال مركز اطلاع رساني وروابط عمومي
کدمطلب: IDCPpLTq     تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۰ ۱۴:۴۵:۳۸     

صداقت و قاطعیت، دو عنصر حیاتی در روابط عمومی

نجات بهرامی، معاون رسانه مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش

روابط عمومی ها در دنیای شیشه ای امروز و در عصر تکنولوژی های نوین ارتباطی به عناصر متعددی نیاز دارند تا کارآمدی خود را نشان داده و به ماموریت های مشخص خود با موفقیت دست یابند. براساس برنامه ها و ماهیت هر ارگان و دستگاهی، کنش ها و راهکارهای روابط عمومی آن دستگاه نیز شاید متفاوت از نظایر خود در نهادها و دستگاه های دیگر باشد اما به طور مشخص می توان گفت روابط عمومی آموزش و پرورش به دو عنصر زیر نیاز دارد تا هم کارکردها و ماموریت های نهاد متبوع خود را به خوبی منعکس کند و هم در برابر انتقادهای موجود عکس العمل های شایسته و مورد قبول افکار عمومی از خود نشان دهد. 

الف - صداقت در مواجهه با کمبودها و کاستی ها

آموزش و پرورش یک شرکت خصوصی نیست که با افشای کاستی ها و مشکلات آن، دچار کاهش ارزش سهام شود. این نهاد متعلق به همه مردم است و همگان باید در جریان کمبودهای آن قرار گیرند. انتشار تصویر کلاس های کانکسی در فلان شهر و استان نه تنها وهن آموزش و پرورش نیست، بلکه فرصتی است برای ارائه گزارش به مردم و دستگاه های دیگر و درخواست همیاری و همکاری از آنان برای رفع آن کمبودها. دلیلی ندارد مسئولان روابط عمومی استانها، علی الخصوص استان های کمتربرخوردار از کمبود امکانات استان خود شرمگین باشند و به همین دلیل واقعیت های موجود در استان خود را سانسور کنند. مدیران ادارات، مناطق و استان ها نیز بهتر است با اصحاب رسانه همکاری کنند تا نارسایی های سخت افزاری در وزارتخانه ای با گستردگی و طول و عرض آموزش و پرورش را به سمع و نظر همگان برسانند و از این طریق هم سطح انتظارات از آموزش و پرورش متعادل شود و هم تمرینی باشد برای ایجاد مدل مدیریت پاسخگو و مسلط به  مسائل حوزه مربوطه. از طرفی با گسترش بی سابقه شبکه های اجتماعی و دسترسی عموم مردم به اطلاعات و اخبار، چار ه ای نیست جز اینکه قصور مدیران در موارد خاص و سوء مدیریت های احتمالیِ منجر به حوادث را صادقانه بپذیریم و به مردم گزارش دهیم. چنین روشی علاوه بر اعتمادآفرینی و همراهی افکارعمومی، به ارتقا سطح مدیریت و افزایش کیفیت و کارآیی مدیران آموزش و پرورش منجر خواهدشد و بدون شک هیچ آسیبی را متوجه این دستگاه نخواهدکرد.

در مواردی مشاهده شده است کمبود کلاس درس استاندارد و وجود کلاس های کانکسی در منطقه ای محروم را با هدف دفاع از وجهه و اعتبار مدیران آن منطقه انعکاس نداده و یا اخبار منتشرشده در ارتباط با آن را توجیه کرده ایم. این در حالیست که در همان منطقه به خاطر کمبود اعتبارات و مشکلات مالی حتی وجود کلاس کانکسی هم غنیمت بوده است. درچنین شرایطی انتشار تصاویر کانکس ها، اعلام آمادگی خیرین کشور برای ساخت مدرسه را هم به دنبال داشته است. سوالی که مطرح می شود این است که آیا شایسته است به خاطر حفظ اعتبار مدیری که شاید رفع این مشکل از توان او نیز خارج است، این کاستی را انکار کنیم و حتی از جلب توجه دولت و خیرین هم  با چنین انکاری جلوگیری کنیم؟ چنین نگرشی تنها می تواند منبعث از باورهای غیردموکراتیک و سنتی باشد که راضی نگه داشتن مدیران و مسئولان فرادستی را بر حل مشکلات عینی ارجح میداند.

ب - قاطعیت و آمادگی در دفاع از آموزش و پرورش

آموزش و پرورش ایران را به جرات می توان یکی از پرمشغله ترین آموزش و پرورش های جهان دانست که هم زمان متولی برنامه های متعددِ مهم و حیاتی در کشور می باشد. این برنامه ها به خاطر ارتباط با دانش آموزان وکودکان به شکل سنتی به آموزش و پرورش واگذار شده و تا این زمان هم جزوی از وظایف ذاتی این دستگاه قلمداد می شود. کارشناسان و رسانه های زیادی بدون توجه به این موضوع، فقط بر طبل انتقاد از آموزش و پرورش می کوبند و مسئولیت های بر زمین مانده دستگاه های دیگر را یادآوری نمی کنند. روابط عمومی ها باید با برجسته سازی این اقدامات به جامعه یادآوری کنند که همین آموزش و پرورش که رسانه ها داستان یکی از مدارس اتباع افغان در یزد را بر سرش آوار کردند، 33 مدرسه اتباع در یزد را اداره می کند و مسئله آن مدرسه هم به آموزش و پرورش ارتباطی نداشته است. از طرفی فرایند جذب و ثبت نام اتباع و مهاجران واقعا در هیچ کشوری به فراخی و راحتی ایران نیست و باید به رسانه های داخل و خارج در این باره گفت؛ «عیب می، جمله بگفتی هنرش نیز بگو».  همچنین نیازمند تاکید رسانه ای بر اموراتی هستیم که در هیچ کشوری جزو وظایف آموزش و پرورش نیست. بخش بزرگی از ستاد و ادارات کل درگیر ساخت و ساز و تعمیر و تجهیز هستند که چنین کاری در اکثر کشورهای جهان توسط شهرداری ها انجام می شود. همچنين از صفر تا صدِ اجرای اردوهای دانش آموزی را به تنهایی انجام می دهد و با کوچکترین اتفاق ناخواسته، سیل حملات به آموزش و پرورش شروع می شود بی آنکه از نقش پلیس و اورژانس در همراهی یا عدم همراهیِ کاروان دانش آموزان سوال شود . آموزش و پرورش هر سال بیش از یک میلیون دانش آموز را در قالب طرح سنجش سلامت برای ورود به مدرسه آماده می کند اما کسی نمی پرسد این کار مرتبط با تخصص و ماموریت وزارت بهداشت هست یا خیر؟

در چنین شرایطی است که روابط عمومی ها باید قاطعانه از دستاوردهای آموزش و پرورش دفاع کنند و همواره برای پاسخ به سوالات، مجهز به آمار و اطلاعات باشند و با چشمی باز و فکری فراخ موضوعات و مسائل این نهاد بزرگ را رصد کرده و ارتباط موثر و مفیدی با رسانه ها، دستگاه ها و مردم برقرار کنند.  

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه